CANTAXICS, el projecte de més llarga durada de l’ACEM

Al 2023, i coincidint amb el 30è aniversari, farà 14 anys consecutius que des de l’ACEM s’organitza la CANTAXICS, una cantata dirigida a l’alumnat d’escoles de música de la franja de 3 a 8 anys d’arreu de Catalunya

La primera va ser el 2008 a la Catalunya Central, i des de llavors cada any hem tingut cita amb l’alumnat de les escoles de música de l’àrea de sensibilització, música i moviment o Iniciació, donat que no hi ha massa material editat per aquesta franja d’edat.

L’encàrrec de la cantata es fa cada any a un compositor català diferent i la música i les cançons s’enregistren amb la col·laboració de l’ESMUC per poder passar el material a les escoles (partitures instrumentals i vocals i els àudios de les cançons). A banda, també s’adjunta una guia didàctica amb exercicis i/o jocs per fer aula, uns vídeos amb un seguit de gesticulacions que ajuden a la comprensió i memorització de les cançons i que formaran part de l’escenografia el dia de l’exhibició i unes il·lustracions que serveixen perquè els infants es familiaritzin amb els personatges, ja que el conte i les cançons cada any són inèdites, es creen per a l’ocasió. Els temes es treballen al llarg del curs escolar i el moment culminant és l’estrena de la cantata on els alumnes passen a ser els màxims protagonistes.

A banda, s’edita un conte-CD il·lustrat amb totes les partitures que combina la lletra de pal i la lletra lligada per aconseguir que sigui una de les primeres lectures que els infants realitzen acompanyats dels seus pares. Aquest conte-CD es posa a la venda el dia de l’estrena i exhibició de la Cantaxics i on comptem, cada any, amb la participació de més de 1.000 alumnes d’escoles de música cantant dalt de l’escenari i uns 2.500 familiars de públic assistent.

El dia de l’estrena, la cantata és escenificada teatralment per actors professionals de manera que el guió és una mica diferent que la narració del conte, ja que s’hi afegeixen gags i fragments per fer-ho més amè i atractiu als alumnes que participen que són a la vegada els artistes i els espectadors. La posada en escena es cuida molt i sovint s’utilitzen, per crear els decorats, materials elaborats des de casa o des de l’escola pels infants que actuen a la CANTAXICS.

No és fàcil compondre per a infants tan petits: ha de ser prou senzill per tal que ells ho puguin cantar i memoritzar, però alhora es busca una qualitat musical i que també agradi a les famílies. A banda, a l’hora de fer l’encàrrec al compositor, es busca que hi hagi sempre una varietat d’estils. Per això algunes cantates tiren més cap al jazz, altres són de sonoritat més clàssica, més rockeres o fins i tot de banda sonora de pel·lícula. Hi ha famílies que any rere any repeteixen participant en aquest projecte i que són fans de la CANTAXICS. Al CD que acompanya el conte també hi posem els “karaokes” per tal que es puguin aprofitar les bases per cantar a sobre tota la família!

Finalment, destacar que, la història del conte, que cada any és d’una temàtica totalment diferent, sempre conté valors importants com l’autoestima, la confiança, l’amistat, el valor de les coses petites, la felicitat, perseguir els somnis, ser un mateix, treballar en equip… Alguns valors hi són de manera oberta i clara i altres són més subliminars i es poden trobar amagats entre les lletres de les cançons o a les mateixes il·lustracions.

La repercussió de la cantata sempre és gran, traspassa de l’escola a casa. El dia de l’estrena, quan moltes famílies veuen l’espectacle i adquireixen el conte-CD, les cançons s’encomanen i es converteixen en un “hit“ que agrada tant a grans com a petits, ja que els pares veuen i senten la cantata com una eina més per educar els infants a través del gaudi de la música.

Són cantates que han marcat generacions de famílies que no se’n volen perdre ni una i que fins i tot estan tristos quan el seu fill és major de 8 anys i deixa de participar en el projecte de la CANTAXICS perquè ja no té l’edat.

La Cantaxics en xifres: 

Els títols de les Cantaxics endreçats cronològicament són:

  1. “ La Bruixa maduixa i el bruixot pebrot” (Súria 2008)
  2. “ El Cap Gros “(Olesa de Montserrat 2009 )
  3. “ El nen enamorat de la lluna”(Taradell 2010)
  4. “ La fada de dringuen Dingue”(Berga 2011)
  5. Florinda la vaca pallassa”(Kursaal Manresa 2012)
  6. “ El nen enamorat de la Lluna”(Fòrum de Barcelona amb motiu del 20è aniversari ACEM 2013)
  7. “ Súper D”(Vacarisses 2014)
  8. “ Boix el Bruixot”(Kursaal Manresa 2015)
  9. “ Queralt Somiatruites”(Kursaal Manresa 2016)
  10. “ Qui vol el llop?”(Kursaal Manresa 2017)
  11. “ La fada de dringuen Dingue” (Kursaal Manresa 2018)
  12. Patuflash”(Kursaal Manresa 2019)
  13. El somriure de la princesa”(Olesa 2020). Format videoclip al 2021
  14. Quin cacau per fer aquest cau!” (Manresa 2022). Música al Spotify
Categories: 30 aniversari, Notícies, Notícies ACEM, Notícies Activitats, Notícies del Sector, Notícies socis, ZonesEtiquetes: , , , ,