PROGRAMA DEL CURS
Aquest curs està adreçat als docents que formen part dels equips directius d’escoles de música. Té com a objectiu presentar la implementació del model pedagògic competencial en l’àmbit musical, seguint el marc legal del Decret 354/2021.
El model competencial se centra en els aprenents i en les finalitats de cada projecte educatiu, on els continguts són un mitjà per assolir l’aprenentatge. La seva aplicació implica transformar dues dimensions de l’acció docent:
- Les pràctiques didàctiques dins de l’aula.
- El funcionament del treball col·legiat horitzontal.
Els equips directius han de fer seu el model, implicar-s’hi i organitzar-lo perquè sigui funcional per al claustre. El model permet implementacions progressives que aporten evidències de qualitat en processos i resultats, i que afavoreixen una aplicació per convenciment i necessitat real del centre.
Objectius específics del curs
- Diferenciar els atributs que caracteritzen el model pedagògic competencial centrat en l’aprenentatge del model pedagògic tradicional centrat en els continguts.
- Definir les competències musicals com a vies per abordar la música com a experiència de coneixement i pràctica.
- Determinar els dominis de cada competència musical i associar-hi els continguts que les desenvolupen.
- Plantejar una proposta metodològica i d’avaluació de les competències musicals en les matèries d’instrument i llenguatge musical.
- Presentar un model de disseny de programacions per competències musicals i transversals.
FORMADOR: JOSEP LLUIS ZARAGOZÀ MUÑOZ
Josep Ll. Zaragozà Muñoz ha estat professor titular de Didàctica General de la Música a l’ESMuC i catedràtic d’ensenyament secundari en l’especialitat de música. Llicenciat en Psicologia per la UAB (especialitat en psicologia de l’educació) i professor superior de clarinet amb premi d’honor del Conservatori Superior Municipal de Barcelona, compta amb una trajectòria reconeguda en l’àmbit de la didàctica musical.
Guardonat amb el Premi a la trajectòria professional per l’AEMCAT el 2021, ha format professorat d’escoles de música i conservatoris en el model competencial, i ha col·laborat amb el Departament d’Educació en la redacció de currículums musicals de secundària i batxillerat (LOE i LOMCE). Entre 2017 i 2019, va coordinar el grup de formadors del Departament en cursos sobre currículum i avaluació competencial.
Ha impartit docència en màsters de formació del professorat i pedagogia musical a la UB, UAB, UNIR, VIU i ESMUC, i ha participat en nombroses jornades i congressos de didàctica musical. Entre els seus projectes destacats, figura la direcció pedagògica de l’Escola Tàndem ESMUC-Poblenou (2011-2013).
És autor de llibres com Didàctica de la música en la educación secundaria (2009) i Las competencias musicales en primaria y secundaria (2024), així com d’articles especialitzats a les revistes Eufonía i Quodlibet.