Com implementar el model competencial i el disseny de programes per competències musicals a les escoles de música

Formadors:
Josep Ll. Zaragozà Muñoz
Data:
31-01-2026
Fins 31-01-2026
Lloc:
ESMUC (Barcelona)
Horari:
De 10h a 14h i de 15.30h a 19.30h
Durada:
8 hores
Places:
30
Preu:
55€ profesorat escoles ACEM i alumnes ESMUC i Jam Session / 90€ no socis

PROGRAMA DEL CURS

Aquest curs està adreçat als docents que formen part dels equips directius d’escoles de música. Té com a objectiu presentar la implementació del model pedagògic competencial en l’àmbit musical, seguint el marc legal del Decret 354/2021.

El model competencial se centra en els aprenents i en les finalitats de cada projecte educatiu, on els continguts són un mitjà per assolir l’aprenentatge. La seva aplicació implica transformar dues dimensions de l’acció docent:

  • Les pràctiques didàctiques dins de l’aula.
  • El funcionament del treball col·legiat horitzontal.

Els equips directius han de fer seu el model, implicar-s’hi i organitzar-lo perquè sigui funcional per al claustre. El model permet implementacions progressives que aporten evidències de qualitat en processos i resultats, i que afavoreixen una aplicació per convenciment i necessitat real del centre.

Objectius específics del curs

  • Diferenciar els atributs que caracteritzen el model pedagògic competencial centrat en l’aprenentatge del model pedagògic tradicional centrat en els continguts.
  • Definir les competències musicals com a vies per abordar la música com a experiència de coneixement i pràctica.
  • Determinar els dominis de cada competència musical i associar-hi els continguts que les desenvolupen.
  • Plantejar una proposta metodològica i d’avaluació de les competències musicals en les matèries d’instrument i llenguatge musical.
  • Presentar un model de disseny de programacions per competències musicals i transversals.

FORMADOR: JOSEP LLUIS ZARAGOZÀ MUÑOZ

Josep Ll. Zaragozà Muñoz ha estat professor titular de Didàctica General de la Música a l’ESMuC i catedràtic d’ensenyament secundari en l’especialitat de música. Llicenciat en Psicologia per la UAB (especialitat en psicologia de l’educació) i professor superior de clarinet amb premi d’honor del Conservatori Superior Municipal de Barcelona, compta amb una trajectòria reconeguda en l’àmbit de la didàctica musical.

Guardonat amb el Premi a la trajectòria professional per l’AEMCAT el 2021, ha format professorat d’escoles de música i conservatoris en el model competencial, i ha col·laborat amb el Departament d’Educació en la redacció de currículums musicals de secundària i batxillerat (LOE i LOMCE). Entre 2017 i 2019, va coordinar el grup de formadors del Departament en cursos sobre currículum i avaluació competencial.

Ha impartit docència en màsters de formació del professorat i pedagogia musical a la UB, UAB, UNIR, VIU i ESMUC, i ha participat en nombroses jornades i congressos de didàctica musical. Entre els seus projectes destacats, figura la direcció pedagògica de l’Escola Tàndem ESMUC-Poblenou (2011-2013).

És autor de llibres com Didàctica de la música en la educación secundaria (2009) i Las competencias musicales en primaria y secundaria (2024), així com d’articles especialitzats a les revistes Eufonía i Quodlibet.

Compartir a:

ALTRES CURSOS

Elena O'Callaghan i Duch

PROGRAMA DEL CURS – Entendre i contextualitzar les diferents necessitats educatives que poden aparèixer a l’aula (com el TDAH i altres dificultats cognitives o emocionals). – Sensibilitzar-se envers la diversitat de l’alumnat, desenvolupant una mirada

Durada: 3 hores
Inici: 23 gen. 2026
Fins: 23 gen. 2026
Lloc: Online (Plataforma Zoom)
Josep Ll. Zaragozà Muñoz

PROGRAMA DEL CURS Aquest curs està adreçat als docents que formen part dels equips directius d’escoles de música. Té com a objectiu presentar la implementació del model pedagògic competencial en l’àmbit musical, seguint el marc

Durada: 8 hores
Inici: 31 gen. 2026
Fins: 31 gen. 2026
Lloc: ESMUC (Barcelona)
Elena O'Callaghan i Duch

PROGRAMA DEL CURS – Integrar competències emocionals per afavorir una gestió positiva dels comportaments i de la convivència a les aules de música. – Aprendre a desenvolupar estratègies psicopedagògiques per crear vincles afectius que afavoreixin

Durada: 8 hores
Inici: 21 febr. 2026
Fins: 21 febr. 2026
Lloc: Barcelona (Seu ACEM)
Xavier Puig Ortiz

PROGRAMA DEL CURS – Reflexió sobre la tasca i les particularitats de la direcció instrumental. – Tècniques de preparació i estudi del repertori. – Anàlisi interpretativa del repertori. – Fonaments de la tècnica de direcció.

Durada: 8 hores
Inici: 14 març 2026
Fins: 14 març 2026
Lloc: EMM Berga

Newsletter

Vull rebre el butlletí mensual amb notícies sobre educació musical

INFORMACIÓ BÀSICA DE PROTECCIÓ DE DADES:
Responsable del tractament: ACEM Associació Catalana d’Escoles de Música
Finalitat del tractament: Gestionar les consultes plantejades i l’enviament de newsletters, comunicacions comercials i promocions.
Legitimació del tractament: Interès legítim i consentiment de l’interessat/da.
Conservació de les dades: Es conservaran mentre hi hagi un interès mutu o durant el temps necessari per al compliment de les obligacions legals.
Destinataris: Prestadors de servei o col·laboradors.
Drets: Dret a retirar el consentiment en qualsevol moment. Dret d’accés, rectificació, portabilitat i supressió de les dades i la limitació o oposició al tractament. Dades de contacte per exercir els vostres drets: acem@acem.cat
Informació addicional: Podeu consultar la informació addicional a la nostra Política de Privadesa.