Programa del curs
1. Contextualització i conceptes previs a tenir en compte
a. L’escola inclusiva: definició i característiques/ Inclusió versus integració
b. Tipus de suports als alumnes NESE: Universalts, adicionals i intensius.
c. Concepte de DUA (Disseny universal per l’aprenentatge)
2. Alumnes NESE
a. Alumnes NEE
- i. Discapacitat física
- ii. Discpacitat intel·lectual
- iii. Discpacitat sensorial (visual i auditiva)
- iv. TEA (Trastorn d’aspectre autista)
b. A més a més es consideren alumnes NESE
- i. Trastorns de l’aprenentatge i la comunicació
- 1. Dislèxia
- TDL
- ii. Trastorn per dèficit d’atenció (amb o sense hiperactivitat)
- iii. Alumnat amb altes capactiats
De cadascun dels diagnòstics es detallaran:
- Característiques principals
- Aspectes que poden interferir en l’aprenentatge musical
- Recursos específics
3. Recursos
a. Organització de recursos humans: organització de suports si s’escau.
b. Organització dels materials i les classe s: els PI (plans individualitzats) i tipus de PI.
c. Organització dels espais i els temps.
d. Aspectes metodològics.
e. Altres recursos a tenir en compte.
Es procurarà sempre donar un enfocament pràctic, generar debat i respostes, afavorir la reflexió i trobar recursos que afavoreixin l’accés adequat de tot el nostre alumnat a l’aprenentatge musical.
Formadora: Alba Cots
Alba Cots Miquel, llicenciada en Pedagogia, tècnica en atenció psicosocial a la infància amb diversitat funcional, especialista en educació musical en edats primerenques, musicoterapeuta i formadora de formadors.
Actualment, sóc membre del claustre de professors de l’Escola Municipal de Música de Tarragona, on desenvolupo la meva tasca com a docent en dos projectes: PiCantaRols i MiraSona. El primer està dirigit a les nou llars d’infants municipals de la ciutat, i el segon, a alumnes de tres escoles d’educació especial de Tarragona.
A més a més, sóc membre de la CAEI i orientadora pedagògica de l’escola. Des de fa uns anys, també imparteixo cursos de formació de formadors en diferents entitats, com el CRP del Tarragonès o l’Alt Camp, entre d’altres.